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I have never sung any Schubert in my life. The texts of this Austrian composer's song cycles don't speak to me. But I have been very fortunate to be asked numerous times to sing in recitals and to perform in theatrically staged and/or choreographic versions of "Dichterliebe" ("Love of a Poet", 1840), an absolute masterpiece by the German composer Robert Schumann. Schumann used poems by Heinrich Heine who was a political activist in his time, a pretty wild character really.
The only "flaw" which strikes me in this collection of poems put to music would be the fact that the acute and cutting sharpness of the text, its contents and meaning, is softened somewhat by the gorgeousness of the music. The only song cycle I know and have sung myself where the rawness of the text and the music are in unison is Leos Janacek's "Diary of One Who Disappeared" (staged version at the Osnabrueck Opera House, Germany, with Christina Hagen, mezzo-soprano and Peter Starke, piano).
The "Dichterliebe" is probably the first song cycle in history where the singer and the accompanying pianist are equal partners (note and compare e.g. the quasi a capella song "Ich hab im Traum geweinet" and the piano solo at the very end of the cycle in "Die alten, bösen Lieder"). The keyboard here is not just an underlaying pling-pling to a narcissic singer but the two musical partners play and sing with each other, against each other, sometimes in a parallel position towards the outside world, sometimes completely turned inwards and barely audible.
 

Schubert habe ich noch nie in meinem Leben gesungen. Die Liedtexte dieses oesterreichischen Komponisten sagen mir nicht zu. Aber ich habe das unglaubliche Glueck gehabt, zahllose Liederabende des absoluten Meisterwerks des deutschen Komponisten Robert Schumann "Dichterliebe" (1840) geben zu duerfen, auch als Musiktheaterversion. Schumann verwendete die Gedichte von Heinrich Heine, der ein politischer Aktivist seiner Zeit war, ein ziemlich wildes Wesen.
Der einzige "Mangel", der mir in dieser in Musik verwandelten Gedichtssammlung auffaellt, ist die Tatsache, dass die Schaerfe des Texts, dessen Bedeutung und Inhalt irgendwie aufgeweicht wird durch die absolute Schoenheit der Musik. Der einzige Liedzyklus, den ich kenne und selber gesungen habe, in dem die Rohheit des Texts mit der Musik unverschoent verschmilzt, ist Leos Janaceks "Tagebuch eines Verschollenen" (Buehnenversion im Opernhaus von Osnabrueck, mit Christina Hagen, Mezzo-Sopran und Peter Starke, Klavier).
In der "Dichterliebe" sind der Saenger und der begleitende Pianist wahrscheinlich das erste Mal in der Musikgeschichte gleichwertige Partner (man beachte und vergleiche z. B. das quasi a capella Lied "Ich hab im Traum geweinet" und das Klaviersolo ganz am Ende des Zyklus in "Die alten, bösen Lieder"). Die Tastatur ist nicht bloss ein unterstuetzendes Pling-Pling fuer einen narzistischen Saenger, die beiden Musikpartner spielen und singen zusammen, gegeneinander, manchmal in Parallelposition zur Aussenwelt gerichtet, manchmal voellig verinnerlicht kaum hoerbar.

 

in Collaboration with
in Zusammenarbeit mit
Thomas Gass
www.thomascgass.ch

Music Agent: IMG Artists Paris
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